19 mar. 2014

ARM SoC : is a revolution on the way?

ARM-s-Next-Gen-64-bit-Processor-Will-Be-Called-Atlas-and-Apollo-2.jpg Yesterday's Linux information was filled with great news for the GPU enthusiasts: NVIDIA finally decided to show some internal documentation to the nouveau developpers. A bit later NVIDIA proposed to commit some support code to existing projects. And today's Linux big information is also GPU related: Broadcom finally decided to publish the datasheet and the source code tha powers their OpenGL stack for the VideoCore IV GPU.

This thread of news is great by itself - yet it's even greater if you try to get a wider picture of the current state of the industry.

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25 avr. 2013

The SoC GPU driver interview

glxgears.png

A few weeks ago, I published a status article about a few SoC GPU drivers. SoC GPUs are a very hot topic that deserves a prominent exposition (even more than desktop GPU drivers in my humble opinion).

The current crop of SoC already provide unbelievable power to game developers and GPU lovers - and the versions that are coming are even more powerful[1]. In a few years they will be able to compete with traditional desktop GPUs on the laptop market. As they become more and more powerful there is good chance that they will be able to compete with them in the desktop world as well. In the same time, the traditional AMD or NVIDIA desktop GPUs will have a hard time to remove them from the mobile market as these SoC GPUs are both powerful and energy efficient.

There is a good chance that SoC GPUs will take over the world in the coming years[2]. That's part of the reason why I believe that the new series of open source GPU driver is of the utmost importance. And that's why I contacted several driver/tool maintainers/contributors:

  • Connor Abbot (CA) - Open GPU Tools (Connor works on lima support here)
  • Eric Faye-Lund (EF) - grate (for Tegra GPUs)
  • Herman H. Hermitage (HH) - Videocore (for Broadcom GPUs)
  • Luc Verhaegen (LV) - lima (for MALI GPUs)utter
  • Matthias Gottschlag (MG) - Videocore (for Broadcom GPUs)
  • Rob Clark (RC) - freedreno (for Adreno GPUs)
  • Thierry Reding (TR) - grate (for Tegra GPUs)
  • Scott Mansell (SM) - Videocore (for Broadcom GPUs)
  • Wladimir J. van der Laan (WL) - etna_viv (for Vivante GPUs)

The good news is that they were kind enough to answer my rude and pitiful requests over the course of several weeks (the interview process started on March the 14th and ended on April the 20th). I'd like to thank them all for allowing me to steal their valuable time.

Notes

[1] GreatEmerald: sorry for your valuable eyes

[2] I mean: yeah, probably. Hopefully. Maybe?

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09 mar. 2013

Linux : suivi du kernel 3.9

La fenêtre de fusion (oh, que c'est barbare en Français) pour la version 3.9 de Linux est maintenant fermée. Cette fermeture indique que, sauf cas exceptionnel, aucune nouvelle fonctionnalité ne sera ajoutée dans le noyau Linux - seuls des corrections de bug seront maintenant acceptées. De fait, on peut dès maintenant tracer le contour de la future version.

Bien entendu, ce n'est ici qu'un aperçu - biaisé qui plus est. Vous y trouverez principalement des informations sur les sujets qui sont d'importance pour moi.

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19 fév. 2013

Linux : suivi du kernel 3.8

Logo Linux

Le kernel Linux 3.8 est enfin sorti, après moult -rc et un cycle de release décalé vers le milieu de semaine. Au menu, pas mal de nouveautés qui ont un intérêt fort pour les plateformes embarquées - et principalement ARM.

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24 janv. 2013

Démarrer avec Android : les bases et le NDK

Logo Android

Une fois n'est pas coutume, je vais vous présenter ici non pas un article de fond, mais une sorte de tutoriel un peu plus détaillé que la moyenne. Le sujet du jour, c'est le développement d'une application Android. Pas n'importe quelle application cependant, puisqu'il s'agit de se préparer à l'arrivée ce cette console dont tout le monde parle - la dénommée OUYA.

Bien évidemment, étant donné la nature de l’exercice et la complexité du sujet, je ne peux pas me permettre d'aller au fond des choses. Si le sujet vous plait (et je le verrais d'après vos commentaires, n'est-ce pas ?) alors j'essaierais d'aborder encore la programmation Android dans un billet ultérieur. Je ne vous promet rien - à vous de me convaincre ?

Avant de commencer, un dernier mot : il est évident que pour comprendre ce tutoriel, vous avez besoin de connaître (un peu) Java, XML et C++. La connaissance de l'IDE eclipse est un plus intéressant, et il est tout de même préférable de connaître un peu Android du point de vue utilisateur.

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